tisdag, april 04, 2006

v 24 + 5 - Graviditetsdiabetes

Jaha, så var det då konstaterat... Jag har fått graviditetsdiabetes.
Förra gången när jag gjorde belastningen (v. 15) hade jag följande värden:
Fastevärde: 4,5
Efter 2h: 9,3
Gränsen ligger på 10 så då klarade jag mig precis.

Mina värden i morse:
Fastvärde: 5,8
Efter 2h: 11,4

Så nu får jag invänta en kallelse till dietist och till diabetesmottagningen på sjukhuset... Inget fika eller godis alltså. Egentligen är det väl bra för jag kommer nog inte gå upp så mycket, men ååh så jobbigt det kommer att bli! Fick bokat ett extra tillväxt-ultraljud till mitten av Juni
(v. 35) och det är ju iofs roligt!

Så ett tips till alla som ska gör glukosbelastning: Ta med en citron och droppa i en klyfta! MYCKET bättre! Smakade som väldigt söt saft istället för kvalmigt sockervatten.

Inga kommentarer: